بینش جدیدی به زیست شناسی انتشار انسولین

18جولای 2019 - در یک تحقیق جدید، محققان دانشگاه Yale، یک پیش فرض طولانی مدت در مورد نحوه ی درک گلوکز توسط سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس و پاسخ به آن را به چالش کشیدند. نویسندگان گفتند یافته های آنها می تواند منجر به تغییراتی در رویکرد دانشمندان برای درمان دیابت شود.

برای ارزیابی دقیق این که چگونه سلولهای بتا- که انسولین را ترشح می کنند-، افزایش گلوکز را در خون تشخیص می دهند، پرفسور Richard Kibbey، نویسنده ی مسئول این مقاله و همکارانش، یک فرم نادر از هیپوگلایسمی را به عنوان یک مدل مطالعه کردند. آنها با انجام آزمایشات در محیط کشت سلولی و آزمایش بر روی موشها، مکانیزمهای مختلف را برای تاثیر متابولیسم سلولهای بتا بر تولید انسولین و میزان گلوکز بررسی کردند.

محققان دریافتند که یک ترکیب شیمیایی در سلول های بتا به نام GTP میتوکندریایی یاmtGTP ، یک عامل کلیدی محسوب می شود که اجازه می دهد سلول های بتا، انسولین را ترشح کنند. به طور خاص، زمانی کهmtGTP  توسط یک آنزیم خاص تولید می شود، به عنوان یک سیگنال برای تحریک انتشار انسولین عمل می کند. محققان نشان دادند که mtGTP همچنین دارای اثرات دیگری است که سلامت سلول های بتا را به طور گسترده ای بهبود می بخشد.

دانشمندان اظهار داشتند که این کشف نشان می دهد که درک درست از چگونگی عملکرد و پاسخ سلولهای بتا به گلوکز، تمام داستان نیست. یافته های این تحقیق یک مسیر متابولیکی جدید را شناسایی نمود که محققان می توانند آن را با استفاده از دارو، بمنظور بهبود سلامت سلول های بتا، تولید انسولین و تعادل قند خون هدف قرار دهند.

یافته های این مطالعه در Cell Reports منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-insight-biology-insulin.html